dinsdag 2 augustus 2016

Recept: Gazpacho

Ik heb thuis een etentje gegeven voor een aantal mensen. Dan probeer ik altijd wel de mensen te verassen met lekker eten. Dit keer heb ik gekozen voor een Italiaanse tintje. Ik had al penne met bolonaisesaus in gedachten. Toen ik erachter kwam dat ik nog tomatensoep over had en daar heb ik een voorgerecht van gemaakt. Dan alleen nog een toetje.

Vandaag deel ik het voorgerecht met jullie en de volgende dagen de rest.


Ik was op zoek op internet naar een voorgerecht en kwam bij Gaspacho. Toen bedacht ik dat ik nog tomatensoep en komkommer had en heb daar dan mijn voorgerecht mee gemaakt.

Ingrediƫnten:
- 750 gram tomaten
- 1 ui
- 1 winterpeen
- verse tijm (een paar takjes, kan ook gedroogde)
- 2 teentjes knoflook
- 1 klein blikje tomatenpuree
-2 rundvlees bouillonblokjes
- 750 ml water 
- 1 theelepel suiker

estra toegevoegd
- 1 komkommer

Bereidingswijze
De tomatensoep had ik al gemaakt, dus die was al goed afgekoeld. De soep maakte ik als volgt:
Iets boter in de pan en hierin een gesnipperde ui en gesnipperde knoflook laten fruiten. 
De winterpeen in kleine blokjes mee laten fruiten. 
Voeg daarna de tomatenpuree, suiker en de tijm toe. Bak de tomatenpuree al roerend ongeveer 2 minuten mee op middelhoog vuur.
De tomaten in stukjes snijden en toevoegen.
Dan het water en de bouillonblokjes toevoegen en aan de kook brengen. Laat de soep op laag vuur 15 minuten gaar worden.
Pureer de soep met de staafmixer. En laat de soep afkoelen.
Schil de komkommer en verwijder de zaadlijst. Pureer de komkommer met een staafmixer en voeg dit bij de soep.
Haal de soep door een zeef. 
Ik heb er nog wat peper toegevoegd.
De soep heb ik koud geserveerd in een glas.

Het was verrassend lekker


Geen opmerkingen:

Een reactie posten