zondag 26 maart 2017

Boekenweek

Gisteren ben ik met mijn dochter naar de boekhandel bij ons in de stad geweest. Sinds mijn operatie ben ik niet meer de deur uit geweest. Alle indrukken en prikkels kwamen hard binnen. Maar ik moest een boek kopen. En er lagen veel boeken die ik nog niet kende. Het duurde ook lang voordat we iets hadden gevonden, zoveel keus.

Mijn dochter heeft gekocht:
Jiami: Niet wat jij denkt


De 17-jarige Jiami is blogger, You Tubber, programmeur en influencer. Ze is 9 jaar oud als ze haar eerste website bouwt, en 12 als ze begint met bloggen. Het is ook in die tijd dat ze anorexia krijgt.De kilo's vliegen eraf en haar gewicht bereikt de gevaarlijke ondergrens van 33 kilo. Door het contact met haar volger krijt ze langzaam maar zeker grip op haar eetstoornis en maakt ze het tot haar missie om coding door jonge meiden op de kaart te zetten.

In 'Niet wat jij denkt' vertelt Jiami openhartig en eerlijk haar verhaal: van de zwartste perioden in haar leven tot de vele positieve mijlpalen als gevolg van haar beslissing om uiteindelijk ja tegen het leven te zeggen.

Mijn mening over dit boek:

Dit boek heb ik snel even doorgebladerd en stukken uit gelezen. Het is mooi geschreven. Ze heeft het mooi verwoord hoe ze anorexia kreeg en wat het met haar doet. Er zitten zwarte pagina's in waarin ze praat met haar stem van de anorexia. Door het bloggen en de lezers is ze de strijd aangegaan met deze ziekte. Als ze hier uitkomt, laat ze haar leven erna ook zien. Dat het leven mooi kan zijn.

Kiera Cass: De Selectie, deel 1


Voor 35 meisjes is de selectie dé kans op en beter leven. Deelname biedt de mogelijkheid om in het paleis te wonen en te wedijveren om het hart van prins Maxon. Zo kunnen ze ontsnappen aan een armoedig kaste-leven en opgenomen worden in een wereld vol glamour, avondjurken en mooie juwelen.

Maar voor America Singer is de selectie een nachtmerrie. Ze moet haar geheime liefde opgeven en haar thuis verlaten om een felle strijd aan te gaan voor een kroon die ze niet wil. Maar dan ontmoet ze prins Maxon en twijfelt ze aan alles. America realiseert zich dat het leven waar ze altijd van gedroomd had in het niet valt bij de toekomst die ze nooit voor mogelijk had gehouden.

Deze heb ik gekocht:
Jojo Moyes: Verboden vruchten


In een rustig Engels kuststadje in de jaren vijftig groeien Celia Holden en haar beste vriendin Lottie als zussen op. Wanneer Celia haar verloofde Guy komt voorstellen, is het voor Lottie meteen duidelijk dat Guy de liefde van haar leven is. De drie vrienden voegen zich bij een groep kunstenaars in de grote art-decovilla aan de kust, Arcadia. Daar wordt een prachtige wandschildering gemaakt die de verhoudingen binnen de groep haarfijn vastlegt. Wanneer Guy het schilderij ziet, realiseert hij zich dat hij verloofd is met de verkeerde vrouw....
Vijftig jaar later koopt een Londense clubeigenaar Arcadia en hij neemt de jonge, gescheiden binnenhuisarchitect Daisy Parker in de arm om de villa in haar oude glorie te herstellen. Maar dan komt ook het roemruchte verleden van Arcadia weer tot leven...

Mijn reden om dit boek te kopen

Ik ben een groot fan van Jojo Moyes. Dit boek had ik nog niet en het past mooi bij het thema van het boekenweek.

Jane Austen: Verstand en gevoel


'Wie trouwt met wie?' is de vraag waar alles om draait in dit beroemde boek van Jane Austen. Hoofdpersonen zijn de verstandige Elinor Dashwood en haar gevoelige zusje Marianne. Marianne laat zich het hoofd op hol brengen door de charmante Willoughby, terwijl Elinor dit met lede ogen aanziet. Kan haar zusje niet eens wat verstandige zijn? En zullen ze ondanks alle tegenslagen beide de ware liefde vinden? Een heerlijke en tijdloos boek.

Mijn reden om dit boek te kopen

Ik heb me voorgenomen om boeken te gaan lezen van oudere schrijvers. Jane Austen is voor veel schrijvers en lezers een favoriete auteur. Het maakt mij nieuwsgierig en wil dus graag wat van haar gaan lezen.  

En natuurlijk kregen we het boekenweekgeschenk


Met dit boekje kun je 2 april gratis reizen met de trein. Vorig jaar hebben mijn dochter en ik dit ook gedaan en met ons velen. Toen hebben we voorgenomen om het elk jaar te gaan doen. Helaas gaat het nu aan ons voorbij omdat ik nog niet veel kan. Wel jammer want we hadden ons er al op verheugd. Je gaat er al over nadenken waar je dan heen kan gaan als een leuk uitje.

En deze folder ga ik ook nog doorlezen. Je komt dan vaak bij schrijvers waar je nooit iets van gelezen hebt.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten