dinsdag 26 juli 2016

Recept: Knoflooksaus

Afgelopen weekend hebben we de barbecue weer aangestoken. We hebben vrienden uitgenodigd en het was een gezellige avond.
Ik mis altijd iets lekkers na de bbq. Vandaar dat ik op internet op zoek ging naar een toetje voor op de bbq. Dat was een groot succes, het recept volgt binnenkort.
Ook wilde ik zelf knoflooksaus maken. Ja....ik ben diegene die het nog nooit heeft geprobeerd.  Na een aantal pogingen is het dit weekend echt goed gelukt. Dit recept ga ik natuurlijk delen.


Ik heb wel  veel gemaakt. Maar dat geeft niet met zo'n grote groep is het zo op.

Ingrediƫnten:
- grote pot Calve mayonaise (650 ml)
- iets magere yoghurt (ik heb de kleinste verpakking genomen, 500 ml, en daar is de helft van gebruikt)
- bieslook
- iets citroensap
- beetje suiker
-4/5 teentjes knoflook

Bereiding:
Ik heb de hele pot mayonaise in een bak gedaan. Telkens heb ik geproefd, dus nu ook eerst met de mayo.
Daar heb ik telkens een scheutje yoghurt bij gedaan. Elke keer even proeven. Het moet romig smaken en de heftigheid van de mayo moet er af zijn. Ook moet het niet te dun worden maar lobbig. Vandaar dat ik telkens maar een scheutje doe, als er meer bij moet doe je weer een scheutje. Even door roeren. En proeven. Uiteindelijk is er de helft van de yoghurt er bijna door gegaan.

Voorverpakte bieslook heb ik gekocht. Dat gesneden en er door geroerd.

Een flink scheut citroensap in schaaltje gedaan en even opgewarmd in de magnetron. Hierdoor lost de suiker beter op. Daar dus ongeveer een eetlepel suiker door geroerd. De suiker moet wel opgelost zijn. Dit mengsel door de mayo-mengsel. Goed door roeren en proeven. De citroen/suiker geeft het net een beetje meer frisheid aan.

Dan de teentjes knoflook boven de saus uitpersen. Goed roeren en klaar is Kees.

Hij is het lekkerst als je het de dag ervoor maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten